3. Probleemsituatie
De reden van uitval van mijn collega was dat zij plotseling te horen kreeg dat zij borstkanker had. Mijn collega koos ervoor om het niet met de groep te delen. Hierover mochten wij als collega's ook niet praten in aanwezigheid van de leerlingen.
Als ik mijn collega moet omschrijven dan is zij een vrouw die strikt is en rechtvaardig. Ze houdt privé en school gescheiden. Ze koos er ook bewust voor om het niet te delen met de leerlingen. Ze handelt consequent en is duidelijk zowel naar leerlingen als collega's toe. Ze biedt structuur aan haar mentorleerlingen. Mijn collega straalt gezag uit en ik kreeg het gevoel dat ik hetzelfde moest zijn om de groep onder de duim te kunnen houden.
Uit recent onderzoek blijkt (Geert Bors en Luc Stevens, 2010) dat zonder een relatie leerlingen zich niet gemotiveerd kunnen voelen en er geen goede match gevonden kan worden tussen onderwijs en de leerling. Een leraar die zich niet verbonden weet met zijn leerlingen kan zich daarnaast niet ontwikkelen aan de hand van zijn leerlingen. De taak van de leraar begint dan ook met het creëren van verbondenheid'. Als beginnende mentor lag mijn focus op het evenaren van mijn collega. Het creëren van verbondenheid was niet mijn doel. Alhoewel dat een van de basisbehoeften is van de leerling. Doordat mijn focus lag op het evenaren van mijn collega, viel de klas mij als persoon aan. Dit deden zij door nare opmerkingen te maken naar elkaar, maar achter mijn rug om ook naar mij. Hierdoor was er naar mijn gevoel geen prettige en veilige sfeer in de klas.
Dit probleem ervoer ik als een grote blokkade in mijn docentschap. Ik stond met tegenzin voor de groep vanwege de nare opmerkingen. Mijn respons was dan ook Boven- Tegen gedrag (Geerts, W., & Van Kralingen, R. (2016).
Het is mijn taak als mentor om de leerlingen te stimuleren, door een goede relatie op te bouwen met de leerlingen. In mijn vorige stages kreeg ik als leerpunt mee dat ik te betrokken was bij de leerlingen. Door de gegeven feedback werd dit mijn valkuil. Voor mezelf kreeg ik niet duidelijk wat de juiste 'afstand' is met een leerling. Door middel van kwalitatief, kwantitatief en toegepast onderzoek zijn de hoofdvraag en deelvragen beantwoord.
