1. Inleiding
Mijn onderzoek is uitgevoerd op het Praktijkcollege in Tilburg. De aanleiding staat hieronder beschreven. In dit onderzoek is er antwoord gegeven op de hoofdvraag en dit is terug te vinden op de pagina 'conclusie'. Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden zijn eerst de deelvragen beantwoord. Die treft aan op de pagina 'Hoofdvraag en Deelvragen'.
1.1. Aanleiding
Mijn onderwerp voor mijn onderwijs pedagogisch handelen "Mijn reis als mentor van basisgroep 2B" heeft te maken met de band die ik als mentor heb met de leerlingen van basisgroep 2B. Als mentor draag je de gehele verantwoordelijkheid van de groep, jij bent het aanspreekpunt van die klas voor jouw collega's. "De mentor is voor de leerling (en de ouders) de vaste contactpersoon" (Backx, 2018). Als mentor wil ik dat mijn groep uitblinkt en zo min mogelijk gedragsproblemen in de klas en op school laten zien. Al gauw merkte ik dat ik iedere les weerstand kreeg en verzet. De weerstand ervoer ik als een grote blokkade in mijn docent- en mentorschap. Telkens als ik leerlingen moest laten nablijven, werd mijn enthousiasme minder en ging ik mezelf vragen stellen: "Waarom bieden mijn mentorleerlingen zoveel weerstand?", "Doen zij dit alleen bij mij of ook bij andere collega's?". Hier heb ik over gebrainstormd met mijn parallel collega en ben ik erachter gekomen dat ik iets moest gaan doen met de relatie die ik heb met de groep. In mijn onderzoek lees je wat er aan vooraf is gegaan en hoe ik mijn hoofdvraag en deelvragen heb beantwoord.
